Celou verzi rozhovoru si můžete pustit i v audio verzi zde:
Redaktor
Vítejte u dalšího rozhovoru, který vám přináší redakce webu seniorindex.cz.
Dnes pro vás máme velmi inspirativního hosta. A to paní Alenu Holoušovou, vrchní sestru v sanatoriu Topas v Holicích, které vlastní investiční fond PFFL.
Vítejte Aleno. Mě by na začátek zajímalo, jak dlouho už působíte v oblasti péče o seniory a jak jste se vlastně stala vrchní sestrou?
Alena Holoušová
Dobrý den, děkuji za pozvání. V oblasti sociálních služeb působím 8. rokem. Popravdě musím říct, že mě sem přivedla naprosto mylná představa klidné a pohodové práce, kterou jsem hledala po náročném období podnikání ve zdravotnictví a následné mateřské dovolené v pozdějším věku. Ta představa byla samozřejmě mylná.
Redaktor
Osobně si myslím, že spoustu našich čtenářů, posluchačů a diváků si vůbec nedovede představit, jak vlastně vypadá takový běžný den v zařízení pro klienty s Alzheimerovou demencí. Můžete nám prosím trochu přiblížit, jak takový běžný den ve vašem sanatoriu vypadá?
Alena Holoušová
Den začíná naprosto obyčejně. Hygienou, snídaní a potom samozřejmě nejoblíbenější činnost našich klientů, a to je ranní rozcvička. S hrdostí musím říct, že ji provádíme na všech patrech a pro klienty kteří jsou jak soběstační, tak i pro vozíčkáře. Cvičitelka sedí před klienty a zcela přizpůsobí pohyb jejich onemocnění.
Další aktivity, které následují jsou buďto běžné, které se dělají každodenně a nebo takzvané speciální, které jsou sestavené podle plánu aktivit na celý měsíc. Mezi ty běžné patří rukodělné práce, vaření, pečení, máme svůj vlastní kinosál. Klienti si vybírají film podle vlastního výběru. Mezi velmi oblíbené vyplnění volného času patří návštěva kadeřníka, hlavně u žen, ale také u některých pánů. Tato služba je v ceně pobytu jednou za měsíc.
Další aktivity, které jsou velmi oblíbené jsou venkovní aktivity. Máme krásnou rozsáhlou zahradu.
Redaktor
To zní velmi zajímavě, vypadá to, že vaši klienti se v podstatě vůbec nenudí. Napadá mě, organizujete i třeba nějaké aktivity ke speciálním událostem, jako například k pálení čarodějnic nebo například jiným svátkům?
Alena Holoušová
Ano, zrovna naposledy vámi zmiňované pálení čarodějnic se těší velké oblibě. Personál se převléká a maskuje tak, že i já mám problémy rozpoznat kdo je kdo. A navíc je tento svátek spojen s grilováním buřtů. To je naprosto oblíbená kratochvíle všech klientů a musím říct i zaměstnanců.
Redaktor
Předpokládám na plynovém grilu?
Alena Holoušová
Jasně, na plynovém grilu. Oheň nezakládáme. Další svátky, které s oblibou slavíme, jsou například masopust nebo Mikuláš. Slavíme i svátky, které klienti za svého aktivního života neslavili. Seznamujeme se svátky typu Valentýn nebo Den otců. Diví se, co se to teďka slaví za svátky.
Redaktor
A mohu se zeptat, jestli i například takové speciální akce a slavení svátků má nějaký přímý dopad na zlepšování paměti nebo nějakých kognitivních funkcí?
Alena Holoušová
Samozřejmě. Jakékoliv zapojení mozku, jakákoliv mozková aktivita, jakýkoliv vjem pro klienta je důležitý. Není nic horšího než nechat klienta bdícího, spícího, koukajícího do stropu. Nedá se říct, jaký svátek nebo jaká aktivita je důležitější, ale důležité je, že je nějaká aktivita je.
Redaktor
Dále by mě zajímalo, jakou zdravotnickou péči v rámci vašeho zařízení poskytujete? Jsou to pouze zdravotní sestry nebo jsou to i lékaři, případně další?
Alena Holoušová
Do našeho zařízení dochází praktická lékařka minimálně dvakrát v týdnu. Je to naprostá nutnost. Psychiatr k nám dochází jednou v týdnu. Za dalšími odbornými lékaři naše klienty dovážíme. Jako například za kardiologem, stomatologem nebo diabetologem. Není možné, aby všichni tito odborníci u nás ordinovali.
Redaktor
A co zdravotnický personál, ten také dojíždí, nebo je konstantně přítomen?
Alena Holoušová
Zdravotnický personál je samozřejmě přítomen 24/7. Veškerá péče je v rukou zdravotních sester.
Redaktor
Dovedu si představit, že rodinné příslušníky hodně zajímá, jaké bezpečnostní technologie nebo opatření používáte pro klienty a jejich bezpečí. Především tedy těch s nějakou pokročilou formou stařecké demence.
Alena Holoušová
Tady narážíme na dva aspekty. Jeden aspekt je bezpečnost klienta a druhý aspekt je volný pohyb klienta. Tyto dva aspekty je nutné skloubit.
My máme velké štěstí, že máme již zmiňované rozsáhlé zahrady. Už jsem to zmínila, ale to je tady taková deviza, že to musím připomenout. Klienti se tady volně pohybují, nicméně brána je uzavřena. Tedy nedovolí úniku klienta ze zařízení, ale klient má pocit volného pohybu.
Vy jste se ptal na technologie. Samozřejmě i moderní technologie využíváme. Zejména u lucidních klientů. Jedná se o takzvané přivolávací náramky. Pomocí náramku a tlačítka na něm si klient přivolá personál a může s ním i na dálku komunikovat.
Redaktor
Mohu ještě jenom pro přiblížení. Co znamená lucidní klient?
Alena Holoušová
Lucidní klient je klient, který si uvědomuje realitu a vnímá dění kolem sebe.
Redaktor
Nemohu se nezeptat. Stalo se vám už někdy v minulosti, že nějaký klient opustil prostor vašeho zařízení?
Alena Holoušová
Ano, ano, bohužel stalo. Naštěstí je to velmi sporadicky a díky bohu to dopadlo vždy dobře. Nikdy nedošlo k nějakému zranění.
Redaktor
Setkáváte se běžně s odlišnými nároky rodinných příslušníků versus realita? A mohla byste nám třeba ze své odborné praxe říct nějaký konkrétní příběh?
Alena Holoušová
Ano, bohužel velmi často. Naprosto záleží, v jaké fázi onemocnění k nám klient přijde. Většinou je to ve fázi, kdy se sama rodina už nedokáže postarat. To je v pořádku.
Ale bohužel si převážná část rodin myslí, že jsme rehabilitační ústav. Další mylná domněnka je, že zde bude mít klient pečovatelku vlastní na 24 hodin. To také nelze. Někteří rodinní příslušníci si dokonce myslí, že klienta vyléčíme, protože jsme specialisté na Alzheimorovu demenci.
Toto všechno není pravda. Samozřejmě záleží na dobré práci sociálních pracovnic, při příjmu klienta, aby všechno rodinám jasně sdělili a vysvětlili.
Samozřejmě může dojít k velkému zlepšení stavu klienta. Většinou to je na základě pravidelného užívání léků, dodržování pitného režimu a socializace s okolím.
Redaktor
Krásně jste mi nahrála na další otázku. Jak často jsou vlastně rodinní příslušníci v kontaktu s personálem vašeho zařízení a jak vůbec rodinné příslušníky zapojujete do celkového procesu péče o klienty?
Alena Holoušová
Kdykoliv, jakkoliv! Rodinní příslušníci jsou nabádáni k co nejčastějším návštěvám svých blízkých. Dále jsou vždy srdečně zvání k jakýmkoliv aktivitám. Včera zrovna jsme měli seskupení Slunečnice. Je to živé vystoupení, velmi krásná hudba, nádherné písně. Bohužel i přes pozvánku se rodin nezůčastnilo mnoho.
Doba je hektická, spousta rodin je buď zdaleka nebo jsou aktivně pracující. Bohužel, tady bych si představovala trošku větší spolupráci s rodinami.
Ale zase musím říct, je to naprosto individuální. Některé rodiny opravdu se starají o své blízké tak, že jsou tady třikrát za den.
Redaktor
Poskytujete i nějaké terapie nebo speciální zdravotnické metody, které mají šanci řekněme zpomalit rozvoj Alzheimerovy choroby nebo řekněme obecně zlepšit kvalitu života vašich klientů?
Alena Holoušová
Toto je velmi těžká otázka. Tady víc než u kterékoli jiné choroby patří, že včasný záchyt je alfa a omega. Terapie Alzheimerovi demence patří převážně do rukou lékaře. To je samozřejmě farmakoterapie. Další doporučené postupy ke zpomalení, dá-li se to vůbec tak nazvat, je procvičování mozku. Reminiscence, návrat do minulosti, prohlížení fotografií rodiny. Jakékoliv procvičování mozku, křížovky, kvízy, jednoduše zapojit mozek.
Redaktor
Jak vy sama za sebe hodnotíte prostředí, které ovlivňuje kvalitu života vašich klientů?
Alena Holoušová
Zcela zásadně. Ostatně jako u každého jiného i zdravého člověka, jste-li obklopen čistým, voňavým prostředím, kde je s vámi zacházeno s náležitým respektem a důstojností, je vyhráno. A to se u nás v domově rozhodně děje.
Redaktor
Aleno, já vám ještě jednou mnohokrát děkuji za váš čas a velmi milý rozhovor, a budu se někdy v budoucnu těšit, naviděnou.
Alena Holoušová
Karle, i já vám děkuji za velmi příjemný rozhovor a vám osobně i Senior Indexu přeju hodně spokojených klientů.
Redaktor
Děkuji.
08 čec 2024